Новий генеральний план села Сокільники, що передбачає масштабну житлову забудову поблизу Міжнародного аеропорту "Львів" імені Данила Галицького, викликає занепокоєння через потенційні загрози для функціонування аеропорту та прилеглої інфраструктури.
Про це повідомила прес-служба аеропорту.
Зокрема, затверджений генеральний план пропонує розміщення кварталів багатоквартирної житлової забудови площею більше 50 га із майбутнім населенням близько 14 тис. мешканців безпосередньо в зоні шумового впливу аеропорту.
Було проаналізовано матеріали оновленого генерального плану с. Сокільники, зокрема в аспектах, що безпосередньо стосуються державного підприємства.
Попри це, що проектні рішення змін до генерального плану необхідно погодити з експлуатантом аеродрому та уповноваженим органом з питань цивільної авіації, проектні рішення оновленого генплану не погоджувалися з експлуатантом аеродрому - державним підприємством "МА “Львів" ім. Данила Галицького".
Сокільницька сільська рада у зверненнях (від 03.12.2024 та 19.12.2024) порушувала питання надання висновку щодо врахування планувальних обмежень від ДП "МА "Львів" ім. Данила Галицького". Відповідно, проектантам були надані зауваження щодо планувальних обмежень, які були враховані. Проте погодження проектних рішень, зокрема щодо функціонального призначення територій, не здійснювалось. Саме ці функціональні аспекти проектних рішень можуть призвести до негативних наслідків для майбутнього Міжнародного аеропорту "Львів".
Особливе занепокоєння викликає факт розміщення у межах шумових зон Б і В (із рівнями шуму до 85 дБА) масштабної житлової та громадської забудови загальною площею понад 50 га, з розрахунком населення близько 14 тис. осіб.
Згідно з Державними санітарними правилами планування та забудови населених пунктів, затвердженими наказом МОЗ України від 19.06.1996 №173 (далі - ДСП), планувальна організація території житлового району (кварталу) повинна забезпечувати в житлі та на території поблизу будинків сприятливий мікроклімат, нормативний акустичний та інсоляційний режими і рівні хімічного забруднення навколишнього середовища, питомі розміри вільних і озеленених площ дворів, що відповідають будівельним нормам (п.4.5 ДПС), а житлову забудову, дитячі дошкільні заклади, школи, заклади охорони здоров'я, будинки-інтернати для людей похилого віку потрібно розташовувати в зоні, що найбільш віддалена від джерел акустичного забруднення (п.8.42 ДПС).
Згідно з додатком 18 ДСП допускається можливість розміщення будівель і споруд (в тому числі житлових будинків та дитячих дошкільних закладів) у зонах обмеження забудови навколо аеропорту за акустичними умовами у межах шумових зон Б і В за умови застосування шумозахисних заходів. Проте коли йдеться про розвиток території площею понад 50 га, як новий житловий масив з громадською забудовою у зоні з дискомфортними та потенційно шкідливими для здоров’я умовами проживання вважаємо, що забезпечити шумозахисні заходи для такої великої території від джерела шуму, що знаходиться у повітряному просторі буде надзвичайно складно. Як наслідок, тисячі людей буде розселено у зоні з постійними факторами негативного впливу на здоров`я.
Відповідно до додатку 16 ДСП, для територій, які безпосередньо прилягають до житлових будинків, дитячих дошкільних закладів, шкіл в денний час допустимий рівень звуку (L Амакс) становить 70 дБА, у нічний — 60 дБА, а для майданчиків відпочинку на території мікрорайонів і груп житлових будинків – у денний час 60 дБА. У зонах Б і В допустимий рівень звуку (L Амакс) до 85 дБА вдень та до 80 дБА вночі. Саме перевищення допустимих рівнів шуму є доведеним чинником негативного впливу на здоров’я та самопочуття населення.
У листі Львівського обласного центру контролю та профілактики хвороб № 4602/03 від 17.12.2024 вказано, що у Заяві про стратегічну екологічну оцінку оновленого генерального плану не взяті до уваги фактори впливу на здоров'я населення від експлуатації аеропорту, а можливість розташування кварталів житлової забудови та об'єктів громадського призначення (школи, садочки) з дотриманням нормативних рівнів шуму не обгрунтована та не підтверджена.
За умови реалізації запланованих житлових масивів стають ймовірними масові звернення мешканців зі скаргами на шум і вимогами обмеження роботи аеропорту, що ставить під загрозу його повноцінне функціонування та розвиток. Аеропорт "Львів" є об’єктом стратегічного значення, частиною національної транспортної та безпекової інфраструктури, і його можливості розвитку не мають бути обмежені подібними містобудівними рішеннями.
Велике занепокоєння викликає також загроза рішень даного генерального плану зі збільшенням населення села Сокільники до 50 тис. мешканців для функціонування прилеглої логістичної інфраструктури. Без планування системи громадського транспорту, здатної забезпечити перевезення такої кількості пасажирів між Сокільниками та Львовом, вулиці Кульпарківська та проектована вулиця Ряшівська будуть заблоковані заторами приватного автотранспорту, що, в перспективі заблокує доступ до аеропорту як з боку м. Львова та с. Сокільники, так і з боку інших населених пунктів області.
Зважаючи на вищенаведене, в аеропорту вважають, що запропонований формат розвитку приаеродромної території в межах с. Сокільники створює потенційну довгострокову загрозу стабільній роботі аеропорту.
Після відновлення цивільного авіасполучення ДП "МА "Львів" ім. Данила Галицького", завдяки своєму стратегічному географічному розташуванню та сучасній інфраструктурі, має всі передумови для трансформації в потужний транспортний хаб Західної України – як у сфері пасажирських, так і вантажних перевезень. У зв’язку з цим просимо взяти до уваги зазначені вище загрози, які можуть призвести до закриття аеропорту та/або стати на заваді реалізації перспектив підприємства.