21.08.25 

ImageКабінет міністрів України ухвалив проєкт закону "Про Національне бюро розслідувань аварійних подій на транспорті".

Про це повідомив представник уряду у Верховній Раді Тарас Мельничук.

Законопроєкт пропонує перетворити чинне Національне бюро розслідувань на транспорті (НБРТ) на постійно діючий незалежний орган, який охоплюватиме розслідування подій у всіх видах транспорту - авіаційному, залізничному, автомобільному, морському, річковому та міському електротранспорті.

Проєктом закону пропонується внести зміни до Кодексу цивільного захисту України, Кодексу торговельного мореплавства України, Повітряного кодексу України, ЗУ "Про транспорт", ЗУ "Про автомобільний транспорт", ЗУ "Про внутрішній водний транспорт", ЗУ "Про залізничний транспорт", ЗУ "Про морські порти України", ЗУ "Про міський електричний транспорт". 

Нині бюро займається лише цивільною авіацією та судноплавством (морським і річковим транспортом). Це передбачено чинним положенням, затвердженим Міністерством інфраструктури. Таким чином, аварії та інциденти на залізниці чи автомобільному транспорті формально не входять у сферу його компетенції. Орган діє у структурі Мінінфраструктури, що обмежує його незалежність. Це суперечить стандартам Міжнародної організації цивільної авіації (ICAO), які вимагають відокремлення технічних розслідувань від регулятора та оператора транспорту.

Законопроєкт закріплює за бюро спеціальний статус незалежного органу, підзвітного не міністерству, а напряму державі. Він визначає повноваження та обов'язки бюро, встановлює кваліфікаційні вимоги до директора, гарантує захист конфіденційної інформації, впроваджує механізми контролю й прозорості та уніфікує розслідування для всіх видів транспорту.

Для авіаційної галузі це особливо важливо: новий закон дозволить гармонізувати українські правила з ICAO та стандартами ЄС, що підвищить довіру до результатів розслідувань і стане підґрунтям для інтеграції у систему EASA.

НБРТ у попередні роки брало участь у розслідуванні масштабних катастроф, зокрема катастрофи літака Ан-26 під Чугуєвом у 2020 році та міжнародного розслідування збиття рейсу PS752 у Тегерані. Однак через обмеженість мандату та підпорядкованість міністерству його діяльність критикували за брак реальної незалежності. Новий законопроєкт має виправити ситуацію: бюро стане універсальним органом для всіх видів транспорту з гарантіями незалежності й міжнародного визнання.