Компанія Ukrspecsystems повідомила, що їхній гібридний безпілотник PD-2 успішно пройшов випробування як платформу для транспортування донорських органів - зокрема серця.
Це тестове застосування довело можливість безпечної доставки органів у спеціальному термобоксі, розробленому фахівцями Інституту серця МОЗ України.
За словами виробника, PD-2 має вертикальний зліт і посадку, дальність польоту до 800 км та може використовуватися майже будь-де завдяки режиму VTOL, що знімає проблеми з дорогами, заторами й іншими ризиками, властивими наземному транспорту. У термобоксі органи зберігаються в контрольованих умовах під час польоту.
Практичні тести, проведені Інститутом серця, показали, що в боксі серце свині піднімали у повітря на чотири години, після чого проводили повний комплекс аналізів — біопсію міокарда, аналіз крові, мікроскопію еритроцитів та вимір вібрації. Результати підтвердили: PD-2 може безпечно переносити органи й зберігати їхню придатність до трансплантації.
Медики відзначають кілька важливих переваг такого підходу: дрони не залежать від дорожнього руху, не потребують дозаправок у дорозі та потенційно скорочують час доставки - на практиці БПЛА долають відстані майже вдвічі швидше, ніж автомобілі. Це критично, коли відлік іде на години.
Водночас у проекті вже тестують і коптерні моделі - вони можуть перевозити більші вантажі на коротші дистанції: у тестах коптери розраховані на вантаж до 20 кг з приблизною дальністю близько 50 км, при цьому за рахунок зміни конфігурації (зменшення вантажності, додаткові акумулятори) цю дистанцію намагаються довести до 70–100 км. Це дозволить закривати регіони навколо великих центрів, наприклад всю Київську область.
Випробування проводилися в різних погодних умовах - при −10 °C і +30 °C - з успішними результатами тестів.
Термін зберігання серця поза тілом на боці клініки вже вдавалося продовжувати до 6–7 годин завдяки сучасним методикам, що розширює оперативні можливості доставки.
Для остаточного впровадження потрібні додаткові кроки: нормативно-правова база для польотів у мирному небі, система безпеки (резервні парашути, маячки тощо) та масштабніші тестові маршрути.
Гендиректор Інституту серця, професор Борис Тодуров, підкреслив практичний сенс проєкту і вірить у перспективність дронів для транспортування людського серця та інших медичних вантажів. За його словами, сучасна військова техніка стала досить надійною та керованою, щоб стати частиною цивільної медицини, повідомило видання Mezha.Media.