Державна авіаційна служба України інформує, що розпочала комплексну роботу над оновленням та приведенням у відповідність нормативно-правової бази, зокрема документа ДС-10, який визначає порядок експлуатації повітряних суден радянського походження на території України.
Необхідність актуалізації ДС-10 зумовлена тим, що окремі рішення, ухвалені попереднім керівництвом Державної авіаційної служби України, призвели до відхилення від національних процедур супроводу та сертифікації вертольотів типу Ми-8МТВ. А також — до застосування обмежених сертифікатів льотної придатності передбачених процедурою SAS, введеною для повіряних суден, залучених до міжнародних місій.”
SAS (specific airworthiness specifications) – інструмент, який у міжнародній практиці застосовують до повітряних суден, що більше не мають повноцінного супроводу (такі, що працюють до повного зносу або протягом чітко визначеного перехідного періоду до припинення експлуатації), але тимчасово допускаються до обмеженої експлуатації за спеціальними вимогами безпеки. У випадку з українськими вертольотами Ми?8МТВ, що залучаються до міжнародних місій, застосування SAS категорично не відповідає їх реальному статусу.
Цей інструмент також не відповідає вимогам ICAO, є неприйнятним для операцій у місіях ООН, шкодить діяльності українських виробників, розробників, ремонтних організацій експлуатантів, створює правову сіру зону щодо льотної придатності повітряних суден, ставить під загрозу цілу галузь, контракти, робочі місця та несе репутаційні загрози для держави.
Це створює ризики для подальшої участі українських авіаційних компаній у міжнародних миротворчих та гуманітарних операціях, які є джерелом стабільного прибутку і для компаній, і для держави (у вигляді податків), а також – підриває міжнародний імідж України як надійної авіаційної держави з повним циклом виробництва та обслуговування літальних апаратів.
З метою відновлення довіри партнерів, забезпечення безперервності роботи українських авіаційних операторів та гарантування відповідності українських сертифікатів вимогам ІCАО і міжнародної авіаційної практики, Державна авіаційна служба України ініціювала:
Офіційне відновлення та актуалізацію логіки ДС-10, включно з визначенням чітких процедур супроводу та сертифікації повітряних суден радянського типу.
Перегляд практик, запроваджених з 2024 року, та усунення рішень, які не відповідають чинним міжнародним нормам авіаційної безпеки.
Підготовку нормативних змін, необхідних для синхронізації національних процедур із вимогами ІCАО.
Державна авіаційна служба України наголошує, що безпека польотів, дотримання міжнародних зобов’язань та захист інтересів української авіаційної галузі є нашим безумовним пріоритетом. Оновлення ДС-10 та повернення до прозорих і визнаних процедур сертифікації є критично необхідним кроком для відновлення міжнародної довіри та забезпечення подальшої участі України в міжнародних авіаційних операціях.
Державна авіаційна служба України інформуватиме про подальші кроки та рішення у рамках цього процесу.
