25.11.25 

ImageНаціональне бюро розслідувань на транспорті опублікувало фінальний звіт про обставини та причини аварії навчального літака AT-3R100 UR-CSB, що сталася 10 квітня 2024 року під час навчального польоту із злітно-посадкового майданчика Хмельницький.

Літак експлуатувався льотною школою "Кондор".

Розслідування проводила спеціальна група НБРТ, створена того ж дня наказом №24. Установлено, що екіпаж у складі інструктора та слухача-пілота виконував звичайний навчальний виліт, під час якого пілотування здійснював курсант під контролем інструктора.

О 08:02 після зльоту, на висоті близько 150–170 футів, двигун літака різко втратив оберти, а борт почав вібрувати. Інструктор негайно перебрав керування на себе, перевів літак у зниження та спробував виконати вимушену посадку на придатну ділянку місцевості.

Проте під час розвороту та зниження швидкість стрімко впала до значень нижче еволютивної. Літак почав втрачати керованість. Інструктор спробував уникнути звалювання, перевівши двигун у злітний режим, однак польотні характеристики не відновилися. На завершальному етапі борт перейшов у звалювання, торкнувся землею лівим крилом, впав на край зораного поля та перекинувся. Літак було повністю зруйновано.

НБРТ встановило, що аварію спричинило звалювання літака через втрату еволютивної швидкості під час маневрування для вимушеної посадки. Вимушену посадку екіпаж почав через втрату потужності двигуна, яка виникла внаслідок різниці продуктивності лівого та правого карбюраторів та їх розбалансування.

Розслідування також виявило низку умов, що суттєво ускладнили ситуацію та збільшили ризики:

  • рельєф місцевості навколо майданчика не дозволяв виконати посадку "перед собою" у разі відмови двигуна після зльоту;
  • відсутність підготовлених аварійних майданчиків поблизу ЗПМ та їх офіційно визначених напрямків;
  • неповний обсяг передпольотної підготовки, що не дав можливості екіпажу завчасно опрацювати сценарій відмови двигуна;
  • школа "Кондор" не врахувала особливості експлуатації літака на польовому аеродромі, зокрема ризики потрапляння бруду до повітряного фільтра й карбюратора;
  • керівництво польотів не містило повного переліку обов’язкових питань передпольотної підготовки;
  • інструктор у критичний момент некоректно оцінив вертикальну швидкість по дузі та зменшив режими двигуна до "малого газу", що за умов втрати потужності було неприйнятним;
  • у день польотів не було старшого авіаційного начальника та керівника польотів, що фактично усунуло оперативний контроль;
  • екіпаж не використовував плечові ремені безпеки, що підвищило ризик травмування під час перевертання;
  • школа не провела належної оцінки ризиків, пов’язаних із рельєфом, можливими відмовами двигуна та повнотою передпольотної підготовки.

НБРТ наголошує, що комплекс технічних, організаційних та людських чинників створив критичну ситуацію, у якій навіть правильні дії інструктора не змогли компенсувати втрату потужності двигуна та несприятливі умови місцевості. Звіт містить рекомендації для підвищення безпеки польотів на ЗПМ Хмельницький та у льотній школі "Кондор".