Європейські бюджетні авіакомпанії заявляють про готовність оперативно відновити польоти в Україну одразу після підписання мирної угоди та відкриття повітряного простору.
Про це повідомляє Financial Times.
Перевізники очікують як масового повернення українців додому, так і хвилі так званого "туризму катастроф" - інтересу до регіонів, що пережили повномасштабну війну.
Генеральний директор Wizz Air Йожеф Вараді підтвердив, що компанія вже має детальний план відновлення роботи. У найближчі два роки після відкриття неба Wizz Air планує базувати в Україні 15 літаків, а протягом семи років - збільшити їхню кількість до 50. За його словами, попит на подорожі до України зростатиме стрімко, зокрема через інтерес іноземців до країни, що відновлюється після війни.
До вторгнення Wizz Air була найбільшим іноземним перевізником на українському ринку, виконала понад 5 тисяч рейсів у 2021 році й входила в трійку найбільших авіакомпаній України. Піком авіаперевезень став 2019 рік - тоді до України прилетіло близько 15 мільйонів пасажирів, а у 2021 році - 10,8 млн.
Ryanair, який до закриття українських аеропортів перевозив близько 1,5 мільйона пасажирів на рік до Києва, Львова та Одеси, заявляє про готовність відновити рейси надзвичайно швидко. Генеральний директор Едді Вілсон наголосив, що компанія може відкрити продаж квитків уже за два тижні після досягнення мирної угоди.
Ryanair розраховує збільшити пасажиропотік в Україні до 4 мільйонів і завдяки мережі з 95 баз по Європі готовий запускати маршрути до українських міст фактично з будь-якого аеропорту ЄС чи Великої Британії. За словами Вілсона, перевізник без труднощів зможе підтримувати три-п’ять рейсів на тиждень до Києва, Львова чи Одеси.
EasyJet, яка раніше не літала до України, також розглядає можливість виходу на український ринок. Генеральний директор Кентон Джарвіс назвав Україну потенційно "найбільшим будівельним проєктом Європи" після завершення війни й підкреслив, що багато українців захочуть повернутися додому, щойно це стане безпечним. Водночас компанія не планує базувати літаки в Україні на початковому етапі.
Експерти зазначають, що з операційної точки зору відновити управління повітряним рухом буде можливо досить швидко. Найбільшим викликом стануть технічний стан аеропортів, їхніх злітно-посадкових смуг та відповідність інфраструктури найвищим стандартам безпеки.
Наразі Європейське агентство з авіаційної безпеки зберігає рекомендацію не літати над Україною через високу загрозу для цивільної авіації, пов’язану з військовою активністю. Проте авіакомпанії вже готуються до моменту, коли українські аеропорти знову відкриють двері для мандрівників.
