17.12.25 

ImageНаціональне бюро розслідувань на транспорті (НБРТ) опублікувало попередній звіт за результатами розслідування серйозного інциденту з літаком Ан-26 авіакомпанії "Константа", що стався 23 жовтня 2025 року на аеродромі Бор у Республіці Південний Судан.

Повідомлення про інцидент НБРТ отримало 25 жовтня 2025 року від ПрАТ "Авіакомпанія Константа" через спеціальну форму на офіційному сайті бюро. Відповідно до вимог Додатку 13 до Чиказької конвенції, розслідування було офіційно делеговане українській стороні Міністерством транспорту Південного Судану за взаємною згодою. Наказом НБРТ від 28 жовтня 2025 року було призначено уповноваженого з розслідування та сформовано групу, до якої залучили представників авіакомпанії, Державіаслужби України та авіаційної влади Південного Судану.

Інцидент стався під час виконання вантажного рейсу за маршрутом Рубкона-Бор в інтересах Місії Всесвітньої продовольчої програми ООН. Для екіпажу та авіакомпанії це був перший політ на аеродром Бор. Захід на посадку виконувався за правилами візуальних польотів.

Під час заходження на ЗПС01 літак Ан-26 UR-CEP зіткнувся колесами лівої основної опори шасі з поверхнею землі приблизно за 60 метрів до порогу смуги. За даними об’єктивного контролю, вертикальне перевантаження в момент контакту склало 3,08G. Екіпаж не постраждав.

У звіті детально описано стан аеродрому Бор, який має одну ґрунтову злітно-посадкову смугу без маркування, навігаційних засобів та повноцінного аеронавігаційного забезпечення. Вздовж периметра ЗПС проходить дренажна канава глибиною близько одного метра, що, за попередніми висновками, стало фактором недольоту. У збірниках аеронавігаційної інформації відсутні перевірені дані щодо характеристик аеродрому, а інформація в Jeppesen взагалі не представлена.

Також у звіті наведено перелік загроз, ідентифікованих місією UNHAS та WFP, серед яких несанкціоновані проникнення на ЗПС, висока активність птахів, поганий стан ґрунтового покриття після дощів, відсутність огорожі, обмежене метеозабезпечення та перевантажений повітряний простір. Аеродром експлуатується виключно за правилами візуальних польотів і використовується лише для гуманітарних та миротворчих рейсів ООН і МКЧХ.

Літак Ан-26, виготовлений у 1974 році на Київському державному авіаційному заводі, мав чинні документи льотної придатності. Після інциденту експлуатант провів спеціальне технічне обслуговування після грубої посадки. Було виявлено деформації обшивки фюзеляжу, елементів центроплана та інші пошкодження, що зафіксовані в акті оцінки технічного стану.

НБРТ підтвердило, що бортові реєстратори польотної та мовної інформації збережені, дані з них успішно зчитані та передані для аналізу. Попередній звіт наголошує, що наведена інформація може уточнюватися, а остаточні висновки будуть зроблені після завершення всіх етапів розслідування.

Подальше розслідування передбачає аналіз дій екіпажу, кваліфікації та умов відпочинку, організації льотної експлуатації, оцінки ризиків для польотів на аеродром Бор, а також перевірку наглядової діяльності Державіаслужби України. У разі виявлення критичних проблем з безпеки польотів НБРТ пообіцяло негайно поінформувати відповідальні органи для вжиття термінових заходів.