27.12.25 

ImageНаціональне бюро розслідувань на транспорті оприлюднило Інформаційний Бюлетень щодо стану безпеки польотів цивільних ПС України у листопаді 2025 року. 

За інформацією, що надійшла до НБРТ, у жовтні 2025 року при експлуатації комерційних цивільних повітряних суден України сталось 4 інцидента з літаками.

12.11.2025 о 01:35 при виконанні рейсу SEU7106 за маршрутом Шарм-еш-Шейх (Єгипет) – Таллінн (Естонія) на літаку B738 UR-SQF, авіакомпанії "СкайАп", під час заходу на посадку на аеродромі призначення (Таллінн) сталася відмова керування закрилками, зокрема при зміні положення закрилків із 5° до 15°, вони залишилися на 5°. КПС повідомив диспетчера та виконав процедуру відходу на друге коло для виконання дій згідно з контрольним переліком дій в ненормальних ситуаціях (NNC) 9.32 “Trailing Edge Flaps Disagree”.

Після виконання необхідних процедур та перерахування посадкової дистанції для закрилків 15°, впевнившись, що розрахована посадкова дистанція дозволяє виконати безпечну посадку, КПС виконав повторний захід та благополучну посадку на ЗПС26. 

Після зарулювання на стоянку, під час післяпольотного огляду персоналом технічної організації AMO “Sky Stream” були виконані роботи з відновлення керування закрилками, а літак був допущений до подальшої експлуатації.

16.11.2025 о 08:54 при виконанні рейсу UNO-506P за маршрутом МалакальДжуба (Республіка Південний Судан) на літаку Ан-26 UR-UZG, авіакомпанії "Константа", під час зльоту сталося зіткнення з птахом. Відхилень в роботі систем та поведінці літака виявлено не було, внаслідок чого КПС прийняв рішення про продовження польоту. Після виконання благополучної посадки на аеродромі призначення Джуба, під час післяпольотного огляду, були виявлені сліди зіткнення з птахом на ВНА правого двигуна без пошкоджень ПС.

19.11.2025 о 02:07 при виконанні рейсу SEU7114 за маршрутом Шарм-ешШейх (Єгипет) – Рига (Латвія) на літаку B738 UR-SQB, авіакомпанії "СкайАп", після виконання благополучної посадки під час післяпольотного огляду були виявлені сліди зіткнення з птахом на передній лівій частині літака, поблизу трубки Піто. Під час додаткового огляду персоналом технічної організації AMO "OSTECHNICS" пошкоджень, подряпин або вм'ятин виявлено не було, а літак був допущений до подальшої експлуатації.

29.11.2025 о 08:30 при виконанні рейсу SEU6124 за маршрутом Хургада (Єгипет) – Клуж-Напока (Румунія) на літаку B738 UR-SQO, авіакомпанії "СкайАп", під час заправки літака, що проводилася відповідно до додаткової процедури FCOM "Нормальна заправка", запірний клапан палива не закрився автоматично, коли основний паливний бак № 1 був заповнений. Це призвело до розливу палива діаметром приблизно 3 метри на пероні. На пероні була присутня пожежна бригада, яка ліквідувала наслідки розливу. У координації з MCC інженер відкрив відкладений дефект DI 28-10-02.

ПОДІЇ, РОЗСЛІДУВАННЯ ЯКИХ ЗАВЕРШЕНО

03.08.2024 о 13:33 при виконанні навчальнотренувального польоту із ЗПМ "Палукніс" (Республіка Литва) на планері SZD-48-3 "Jantar Standard 3" UR-KABV, експлуатант "ТСО України", під час кінцевого етапу заходу на посадку на висоті 256 футів та відстані від ЗПМ 2,26 км швидкість польоту становила 105 км/год та почала поступово зменшуватись. В подальшому, під час наближення планера до аеродрому, на відстані 1,85 км швидкість становила 94 км/год, на 1,34 км - 86 км/год, на 0,87 км - 78 км/год. На відстані 0,6 км планер остаточного втратив швидкість, здійснив правий розворот та зіткнувся із землею поза межами ЗПМ. Внаслідок аварії планер було пошкоджено, а пілот (громадянин України) отримав серйозні тілесні ушкодження.

Відповідно до пункту 5.18 Додатку 13 до Чиказької конвенції, НБРТ призначило уповноваженого представника для участі у розслідуванні. За результатами розслідування Управління з розслідування безпеки на транспорті Міністерства юстиції (SIA) Литовської Республіки зробило наступні висновки:

  • Пілот мав чинне свідоцтво пілота планера, видане Державіаслужбою України. Разом з цим для виконання польотів у Литві, свідоцтво пілота не було підтверджено Агентством з компетенцій у сфері транспорту (ТСА).
  • Пілот мав чинне медичне свідоцтво, видане Державіаслужбою України.
  • Планер мав дозвіл на виконання польотів, виданий Державіаслужбою України. Разом з цим для виконання польотів у Литві, дозвіл на виконання польотів планера не був підтверджений ТСА.
  • Технічне обслуговування планера було виконане.
  • Планер був зруйнований унаслідок зіткнення із землею.
  • Метеорологічні умови на момент авіаційної події були придатними для польотів, однак вітер і турбулентність у поєднанні з географічними особливостями аеродрому могли сприяти виникненню події. 
  • Аварія сталася поблизу аеродрому на малій висоті під час етапу кінцевого заходу на посадку.
  • Кінцевий захід на посадку виконувався за заниженою глісадою.
  • Перед аварією планер виконував політ зі швидкістю, значно нижчою за рекомендовану.
  • В документації планера відсутні записи щодо будь-яких змін в приладову конфігурацію.
  • На шкалі покажчика повітряної швидкості були відсутні кольорові маркування, що позначають обмеження швидкості.
  • Радіостанція планера не мала функції кроку каналів для точного встановлення частоти аеродрому.

Під час опитування пілот повідомив SIA, що:

  • наприкінці польоту він більше не спостерігав за приладами, оскільки був зосереджений на огляді зовнішнього середовища, і лише відчув, що стало тихіше;
  • під час попередніх польотів він мав схильність прибувати на фініш маршруту з надлишковою висотою, що збільшувало час зарахування виконання завдання.

Цього разу пілот намагався спланувати захід на аеродром без додаткового запасу висоти;

  • цифровий прилад LXNAV S100 показував, що поточної висоти мінімально достатньо для досягнення аеродрому;
  • він був охоплений спортивним азартом завершити завдання якомога швидше. 

Згідно з матеріалами з розслідування ймовірною причиною аварії стала втрата керованості планера під час заходу на посадку на малій висоті.

Супутніми факторами стали несприятливі метеорологічні та географічні умови в районі аеродрому.