21.10.22 

ImageЄвроконтроль опублікував оновлений прогноз відновлення авіатрафіку в Європі, що враховує вплив військового вторгнення рф в Україну, пандемії COVID-19 та європейської енергетичної кризи.

Цей прогноз замінює та доповнює попередній, який було опубліковано на початку літного сезону у червні, та розрахований на 7-річний період з 2022 по 2028 роки.

Відповідно до оновленого прогнозу очікується, що авіатрафік в Європі відновиться до рівня 2019 року лише після 2024 року.

У жовтневому прогнозі прийнято до уваги оновлені дані. Зокрема, ідеться про збільшення кількості рейсів до серпня 2022: авіакомпанії, аеропорти та країни-члени Євроконтролю відновлюються після пандемії COVID-19. Літній період у багатьох європейських країнах був інтенсивним, проте мережа знаходиться під негативним впливом російського вторгнення в Україну. Наразі розглядається кілька сценаріїв, що враховують вплив війни в Україні, ціни на енергоносії та відновлення після COVID-19.

З кінця лютого 2022 року закриття повітряного простору Росії та України для європейських авіаперевізників змістило частину трафіку на південно-східну вісь. Зменшилася кількість польотів над країнами Балтії, скандинавськими країнами та Польщею. Збільшилася кількість польотів переважно над державами Південно-Східної Європи.

Загальні припущення щодо впливу війни рф в Україні включають:

- Обмеження повітряного простору України, Росії, Білорусі та Молдови може залишитися до кінця 2028 року. Проте цей прогноз може бути переглянуто після перемоги України.

- Прогноз ВВП на 2023 рік змінено у бік зниження через зростання інфляції та геополітичні й природні перешкоди для бізнесу.

- Підвищення цін на енергоносії та вплив на купівельну спроможність вплине на попит на подорожі.

- Вантажний сегмент відчутно постраждає через обмежену роботу ключових вантажних перевізників.

Загальні припущення щодо відновлення після пандемії для розробки сценаріїв:

- COVID-19 рухається до ендемічної фази: увага зосереджена на профілактиці з дуже незначними обмеженнями на подорожі.

- Далекомагістральні потоки добре відновлюються у 2022 році, за винятком Китаю (Азійсько-Тихоокеанський регіон) і потоків Південної Атлантики. Очікується, що повне відновлення відбудеться у 2023 році.

- Бізнес-авіація: після сильного підйому сегмент вирівнюється з поверненням частини пасажирів до планових послуг.

- Дефіцит персоналу, який спостерігався влітку 2022 року, може знову виникнути у 2023 році, що вплине на потенціал авіакомпаній та аеропортів.

- Проблеми з кадрами також впливають на глобальний логістичний ланцюг поставок, що позначається на вантажних рейсах.

Оновлені сценарії:

1. Оптимістичний сценарій передбачає помірне зростання ВВП, обмежений вплив інфляції на попит, незначні обмеження пропускної здатності в аеропортах у 2023 році.

2. Реалістичний сценарій базується на тому, що інфляція (включаючи ціни на авіаційне паливо) вплине на попит і зниження попиту пасажирів на подорожі.

3. Песимістичний сценарій враховує вплив кількох ризиків зниження, включаючи низку країн-членів у рецесії у 2023 році, значний вплив на попит на подорожі (інфляція/COVID-19/альтернативи діловим поїздкам/занепокоєння) і проблеми з персоналом в авіакомпаніях/аеропортах у 2023 році.

За словами генерального директора Євроконтролю Імонна Бреннана, цього літа спостерігався попит на польоти, але його стримували здатність сектора витримувати швидке зростання та вплив вторгнення рф в Україну. За результатами цього року очікується приблизно 9,3 мільйона рейсів, що на 49% більше, ніж у 2021 році, але все одно на 16% менше, ніж у 2019 році.

Джерело Украерорух