28.11.22 

ImageНинішній Завод з технічного обслуговування та ремонту авіатехніки – ТОРА - засновано у листопаді 1930 року.

Тоді від Харківського авіазаводу, зосередженого на виготовленні вітчизняних літаків, виділилися в окрему організацію авіаремонтні майстерні. Під назвою "Харківські авіаремонтні майстерні" (ХАРМ) нове підприємство розмістилося в одному з ангарів на Сокольниках.

Тут ремонтували літаки закордонного виробництва - «Дорньє Комета», Фокер-Ц4, Юнкерс Південь-1, Ф-13, а також вітчизняні У-2 (По-2), Р-1, Р-5 та літаки тодішнього директора ХАЗу Костянтина Калініна К-4 і К-5. Лагодили двигуни до них: BMW-4. BMW-6, Роллс-Ройс, М-11, М-15, М-22.

У 1937 році ХАРМ перейменовано в Авіаційний ремонтний завод № 242 і перенесено в район аеропорту «Основа» в спеціально збудовані для нього виробничі приміщення. 

Завод став передовим підприємством, з добре оснащеними моторним цехом, випробувальною станцією, літаково-ремонтним корпусом та ангаром. Тут щомісяця ладнали понад 100 моторів та понад 20 одиниць різних типів літаків. 

Усе руйнує Друга світова війна. Фронт наближався до Харкова і завод довелося евакуйовано на Схід СРСР, де у злиденних умовах заводчани ремонтувати літаки для фронту. 

Після визволення Харкова у серпні 1943 року підприємство повернулося додому, але заводська територія виявилася зруйнованою. Втім, як свідчать архіви, уже на початку листопада 1943 року майстерні відновили свою роботу на Основі. З кожним роком справи заводу покращувалися, регулярно оновлювалося та модернізувалося обладнання, а виробнича лінія поповнювалася новою авіатехнікою. Крім По-2, добавляються літаки ЛІ-2, ЯК-12, Ан-2, Ан-2М і двигуни АІ-14Р, АШ-62ІР, АШ-62І. 

В 1960 році завод розпочав ремонт літаків чехословацького виробництва «Супер Аеро-45» і «Аеро-145» та двигунів М-332, Вальтер-Мінор. А в 1962-у його затверджено провідним з ремонту літаків Ан-2. За активну участь у розробці та створенні пасажирського варіанта літака Ан-2 група працівників нагороджена медалями ВДНГ. 

Тут було розроблено та впроваджено принципово нові методи ремонту та випробування авіатехніки. Завод виконував іноземні замовлення, зокрема для Болгарії, Угорщини, Югославії, Куби, НДР та деяких країн Африки.

З 1983 року Завод 420 МГА переорієнтовано на капітальний ремонт чеських літаків Л-410 та його компонентів, майстерні обладнано найновішим устаткуванням для лагодження та випробувань усіх систем цього літака та двигунів М601. 

У 1993 році завод включено до складу Харківського державного авіаційного виробничого підприємства та перейменовано на Завод з технічного обслуговування та ремонту авіатехніки, скорочено ТОРА ХДАВП. 

ТОРА здійснила аудит міжнародного бюро якості «Верітас» і була визнана відповідною міжнародним стандартам якості ISO 9002. Крім того, пройшла сертифікаційну перевірку за європейськими авіаційними правилами Part 145, як організація з технічного обслуговування літаків типу Л-410. А у 2019 році отримала сертифікат розробника літаків Л-410 УВП та Л-410 УВП-Е за європейськими правилами Рart 21.

Але на 92 році успішну діяльність авіаремонтного підприємства знову перериває вже друга в його історії війна. 

"Бойові дії призвели до зупинки польотів усього парку Л-410. А це той тип літака, який ми ремонтуємо і за рахунок чого живемо. Ми втратили значну частину роботи і доходу. Крім того, завод несе втрати через призупинення дії сертифікату розробника. ТОРА - єдине підприємство в Україні, яке має усі права на ремонт та технічне супроводження літака Л-410. Це право надала Державіаслужба і призупиненням дії сертифікату, по суті, позбавила нас цих прав. Тобто, тепер ми не можемо займатися тим, на чому спеціалізуємося з 80-х років.  Наші провідні спеціалісти пройшли навчання в Чехії на зводах «Вальтер», «Авіапропеллер», ЛЕТ з ремонту саме цього типу літака та його компонентів", - каже директор Заводу ТОРА ХДАВП Ігор Попов. 

Також ще на початку 2022 року ТОРА і ХДАВП в рамках програми імпортозаміщення підготували комплекс заходів по впровадженню ремонту допоміжної силової установки літака Ан-74. "Це позбавило би необхідності відправляти ці двигуни для ремонту за кордон. На жаль, через повномасштабне вторгнення ці плани також було зірвано. Частина працівників вимушено виїхали, виникли проблеми з отриманням документації, адже ремонт авіатехніки на нашому заводі можливий лише сертифіковано. Але ми не полишаємо надії і спроб владнати ситуацію", - говорить Ігор Попов. 

Генеральний директор ХДАВП Олександр Кривоконь відвідав Завод ТОРА з нагоди 92-річчя. Він привітав колектив із святом та вручив продуктові набори. Керівники підприємств обговорили проблемні питання і можливості їх вирішення. Головною умовою повернення сертифікату розробника є відновлення діяльності ХДАВП, яке опинилося у важкому стані через російські обстріли. 

Це сумна сторінка в нашій історії, як і усієї країни, яка уже дев’ять місяців поспіль бореться з російськими загарбниками. Але ми віримо, що Україна переможе, повернуться наші працівники і наші підприємства будуть успішно працювати.

Фото: архів Заводу ТОРА ХДАВП

Джерело ХДАВП