04.10.22 

ImageУ Державіаслужбі України розповіли, як проходили вибори в Раду ІСАО і до чого тут росія

З моменту підписання 07 грудня 1944 року, Конвенція про Міжнародну цивільну авіацію (або Чиказька конвенція) є основним документом, що регулює діяльність цивільної авіації у світі.

Цей Документ та Додатки до нього встановлюють правила, стандарти та вимоги щодо того, як має функціонувати галузь цивільної авіації для безпечного та ефективного забезпечення виконання польотів.

У цей же день 1944 року також була заснована і Міжнародна організація цивільної авіації, більше відома як ІСАО.

На сьогодні членами цього спеціалізованого Агентства ООН є 193 країни світу, які зобов’язані виконувати усі правила та стандарти ІСАО для сталого та безпечного розвитку цивільної авіації у світі.

Як i всі міжнародні організації, ІСАО має основний керівний орган – Раду ІСАО, яка підзвітна Асамблеї (загальні збори країн-членів, що відбуваються раз на 3 роки), виконує основні функції та обов’язки, передбачені Чиказькою конвенцією, розробляє стандарти та рекомендовану практику, а також виконує низку інших важливих функцій. Іншими словами, Рада ІСАО - це місце для відповідальних та впливових країн, яким делеговано право формувати політику та стратегію розвитку міжнародної цивільної авіації.

Рада ІСАО складається з 36 країн, які обираються раз на три роки Асамблеєю ІСАО. Вибори до Ради ІСАО розділені на 3 частини (етапи):

спочатку обираються 11 країн, які відіграють провідну роль у повітряному транспорті (історично до цих країн входила спочатку СРСР з 1971 року, a потім, починаючи з 1992 року – російська федерація);

на другому етапі обираються 12 країн, які не обирались у першій частині виборів, але роблять значний внесок в обслуговування для міжнародної цивільної аеронавігації;

третя частина виборів передбачає обрання 13 країн, що не були обрані (або не обирались) у першій та другій частинах, проте обрання яких допоможе забезпечити представництво географічних районів світу в ІСАО.

Таким чином, 36 обраних членів Ради ІСАО формують загальну стратегію роботи ІСАО на наступні 3 роки.

Ну, a тепер повернемося до росії…

Починаючи з 2014 року, російська федерація порушувала фундаментальні положення Чиказької конвенції, зокрема статті 1 та 2, додатки 11 та 15 до неї, незаконно використовувала суверенний повітряний простір України та повітряний простір над Чорним морем, в односторонньому порядку, всупереч вимогам міжнародного права (як завжди) виконувала польоти та здійснювала обслуговування повітряного руху в повітряному просторі над Чорним морем та АР Крим.

З 24 лютого цього року москалі вирішили, що можна й далі порушувати закони i жодних наслідків на міжнародній авіаційній арені для них не буде. Зруйнована авіаційна інфраструктура України, використання повітряного простору України для здійснення атак на нашу землю, брутальне ігнорування усіх безпекових понять в контексті саме цивільної авіації. Цей список може бути нескінченним… Усі гріхи рашистів перерахувати неможливо.

Починаючи з 2014 року Україна активно працювала в рамках членства в ІСАО стосовно притягнення російської федерації до відповідальності за грубі порушення Чиказької конвенції. Після багатьох років активної позиції України на міжнародній арені більшість країн-членів ІСАО продемонстрували готовність обмежити вплив російської федерації в цій Організації. Позаду місяці безперервної та виснажливої роботи на регіональному та міжрегіональному рівнях серед авіаційної спільноти, з ЄС, США, Канадою, Великобританією, Францією та багатьма іншими партнерами, результатом якої є виключення росії з Ради ІСАО. Слід зазначити, що таке відбувається вперше за всю історію існування ІСАО – країна з першої частини виборів (де перелік країн є історичним i зазвичай навіть не піддається сумніву щодо підтримки) набирає менше половини голосів від загальної кількості учасників голосування.

Чому це стало можливим? Бо окрім очевидних порушень Чиказької конвенції в контексті війни проти України, російська федерація також свідомо вирішила, що можна просто взяти i привласнити собі ще й літаки, незаконно зареєструвати їх у своєму реєстрі цивільних повітряних суден без виключення їх з попереднього реєстру цивільних повітряних суден країн без згоди власника цього повітряного судна та засвідчувати їхню льотну придатність (статті 18, 19, 29-31 Чиказької конвенції). Виконувати польоти на таких літаках є небезпечним, бо супроводження експлуатації цих повітряних суден здійснюється без участі розробників цих повітряних суден - таких провідних компаній як Boeing та Airbus. Крім того, у росії відсутній належний доступ до запасних запчастин та немає можливості здійснювати якісне технічне обслуговування i ще багато чого…. Усе це разом стало підставою для ІСАО зазначити про наявність суттєвого зауваження, що стосується безпеки польотів (Significant Safety Concern) стосовно російської федерації, що й було опубліковано у червні 2022 року. Звичайно ICAO не влаштувала реакція та заходи запропоновані росією в серпні 2022 року з метою усунення цього критичного зауваження, отже вона залишається в списку грубих порушників Чиказької конвенції та країною з низьким рівнем безпеки польотів. Країна, що не поважає засади міжнародного права та грубо порушує Чиказьку конвенцію не може бути представлена в Раді ІСАО та впливати на її роботу. Саме з такою позицією ми звернулись до наших основних партнерів, після чого була розпочата робота щодо недопущення переобрання російської федерації до Ради ІСАО у в рамках проведення 41-о Асамблеї ІСАО. Було багато сумнівів та вагань стосовно ненабрання необхідної кількості голосів на нашу підтримку, проте спільними зусиллями нам це вдалося. Окрема подяка Європейській конференції цивільної авіації (ЄКЦА), Європейській Комісії (DG MOVE), Федеральній авіаційній адміністрації Департаменту транспорту США (FAA), дипломатичним установам України та МЗС загалом, a також багатьом іншим причетним до цієї перемоги на авіаційному фронті.

Для російської федерації необрання її до Ради ІСАО означає, що вона отримала чітку відсіч від усього цивілізованого світу за свої незаконні дії та фактично відчула приниження від більшості країн-членів ІСАО.

За кандидатуру російської федерації в першій частині виборів проголосувало 80 країн з 86 мінімально необхідних для того, аби знову бути переобраною до Ради ІСАО. У другій та третій частинах виборів росія свою кандидатуру не подавала, отже остаточно була викинута на узбіччя історії та втратила можливість впливати на роботу Ради ІСАО.

Росії вказали на її місце в авіаційному світі i сподіваємось, що так відбуватиметься і надалі до остаточної перемоги над ворогом на всіх фронтах.

Щиро дякуємо Збройним силам України за те, що ви наближаєте нас до цієї перемоги, i сподіваємось, що наше небо скоро знову стане безпечним для польотів!

Руський літак пішов слідом  за руським кораблем!