05.10.23 

ImageПісля невдалого пуску РН Vega-C (місія VV22) у грудні 2022 року незалежна комісія з розслідування зробила кілька висновків і дала рекомендації для забезпечення повернення до пусків і надійної експлуатації ракети-носія.

Одна з рекомендацій полягала в тому, щоб застосувати (дельта-) кваліфікацію сопла з новим матеріалом горловини з вуглець-вуглецевого композиційного матеріалу, відмінним від того, який раніше використовувався на Zefiro40, твердотільному ракетному прискорювачі другого ступеня Vega-C. 28 червня 2023 року на випробувальному стенді в Сальто-ді-Кірра в Італії відбулися статичні вогневі випробування модифікованого двигуна Zefiro40. Під час випробування сопло двигуна зазнало значних пошкоджень.

Про це повідомляє Аерокосмічний портал  з посиланням на Європейське космічне агентство (ЄКА).

Генеральний директор ЄКА Йозеф Ашбахер створив незалежну комісію з розслідування під головуванням генерального інспектора ЄКА Джованні Коланджело, яка складається з експертів з CNES, ASI, ЄКА, Arianespace та академічних кіл, щоб зрозуміти причину аномалії тесту та запропонувати рекомендації.

Незалежна комісія дійшла висновку, що в поточній конструкції насадки поєднання геометрії горловини вуглецю-вуглецю та різних термомеханічних властивостей нового матеріалу спричинило прогресуюче пошкодження інших суміжних частин насадки та прогресуючу деградацію з часом, що призводить до поломки сопла. Це явище не пов’язане з тим, що спостерігалося під час місії VV22 з попереднім матеріалом вуглець-вуглець.

Комісія сформулювала низку рекомендацій, включаючи необхідність удосконалення конструкції сопла двигуна Zefiro40, калібрування числових моделей для прогнозування поведінки та проведення ще двох вогневих випробувань для перевірки продуктивності з метою забезпечення повернення до пусків і надійного комерційного використання Vega-C.

Було створено спеціальну групу під керівництвом ЄКА та Avio, яка негайно почне виконувати рекомендації, запропоновані комісією. Очікується, що Vega-C, яка зазнає змін конструкції сопла Zefiro40 і технічних оглядів, а також двох випробувань вогнем, повернеться в експлуатацію в четвертому кварталі 2024 року. Тим часом інший політ Vega відбудеться у другому кварталі 2024 року. 2 жовтня відбувся брифінг для ЗМІ, проведений ЄКА, Avio та Arianespace, щоб детально розповісти про результати та відповісти на запитання.