Колишня ініціатива добровольців з авіаклубів, яка виникла на початку повномасштабної війни, нині перетворилась на масштабну програму в межах Збройних сил.
Ідея використовувати спортивні літаки для боротьби з дронами-камікадзе набула стратегічного значення, пише в своєму материалі "Главком".
Як розповів льотчик армійської авіації на ім’я Микола, екіпаж легкомоторного літака Як-52 складається з пілота і стрільця, який цілив з автомата у ворожі безпілотники - зокрема "шахеди". Попри вік, літаки Як-52 надійні та придатні до виконання бойових завдань. Проте для екіпажу умови залишаються аскетичними: жодного сучасного обладнання, теплі шоломи й унти взимку — як у часи Другої світової.
Літак має й переваги: він стійкий до засобів радіоелектронної боротьби. Навіть при потужному впливі РЕБ навігація не втрачається повністю - виручає майстерність льотчика. Водночас мінусом є те, що Як-52 може працювати лише вдень і за гарної погоди.
Спершу основною метою були російські розвідувальні дрони, як-от "Орлан" і "Зала", що координували удари по цілях. Також екіпажі перехоплюють дрони-приманки "Пародія", які змушують ППО витрачати дорогі ракети. Згодом зосередилися й на "шахедах" і "Герберах", що летять на висоті до 3 км - поза досяжністю для мобільних вогневих груп на землі.
Командувач армійської авіації Павло Бардаков підтверджує ефективність старих літаків. Як-52 - найдешевший засіб для перехоплення дронів, який при цьому дозволяє діяти там, де не можуть працювати важчі повітряні машини.
Все почалося з ініціативи полковника Костянтина Оборіна, ветерана і директора авіаклубу "Одеса". У перші роки війни він з добровольцями почав використовувати легкомоторні літаки для оборони півдня. Їхній досвід підтримало командування Сухопутних військ, і в 2024 році була створена перша ескадрилья Як-52.
23 липня 2024 року Костянтин Оборін загинув, виконуючи бойове завдання. Побратими називають його людиною, яка зробила найбільший внесок у створення ескадрильї. Його пам’ять вшановують як в авіаційному, так і в армійському середовищі.
Зараз концепція розвитку легкої авіації закріплена офіційно, а Генштаб та західні партнери працюють над новими спільними проектами. Бардаков мріє про сучасні легкі літаки, здатні літати на висотах до 10 км, однак визнає - така техніка надзвичайно дорога.
Паралельно з Як-52, у справу активно включаються й бойові вертольоти. Вони працюють як на фронті, так і в глибокому тилу, збиваючи "шахеди" за допомогою кулеметів та ракет. Це - новий тип завдання, який, за словами офіцера вертолітного підрозділу Романа, потребував додаткової підготовки.
Загроза для пілотів - реальна. Якщо збити дрон у повітрі, уламки можуть пошкодити літак або вертоліт. Однак, за словами Романа, на гвинтокрилах є шанс уникнути небезпеки завдяки меншій швидкості порівняно з винищувачами.
Більшість машин армійської авіації - це радянські Мі-8, Мі-17 і Мі-24. Деяким понад 40 років. Командувач визнає, що оновлення авіапарку критично необхідне, особливо з огляду на зростання швидкості ворожих БпЛА.
Бардаков переконаний, що українські льотчики легко опанують західну техніку - як це вже зробили пілоти Повітряних сил із F-16. І хоча ресурси обмежені, ефективність армійської авіації зростає, а старі машини продовжують виконувати надскладні завдання в умовах війни.
