14.06.22 

Image14 червня 2022 року виповнилося вісім років після катастрофи українського літака Іл-76 біля Луганського аеропорту. 

Літак був збитий терористами так званої "ЛНР" та забрав життя 40 десантників 25-ї окремої Дніпропетровської повітряно-десантної бригади та 9 членів екіпажу – військовослужбовців 25-ї гвардійської військово-транспортної авіабригади з Мелітополя.

Втрат такого масштабу одночасно за часи незалежності України не було. Хронологію дня трагедії нагадали в інформагентстві Міністерства оборони АрміяІнформ .

6 червня 2014 року бойовики захопили Луганський авіаремонтний завод, що створило реальну небезпеку легалізації появи у них авіації. На аеродромах у Криму вже були підготовлені літаки, захоплені російськими військами під час окупації з намальованими прапорами "армії Новоросії" на оперенні.

Поява у бойовиків авіації різко змінила співвідношення сил і дала їм можливість отримати підтримку з повітря. Тому утримання Луганського аеропорту та розширення плацдарму навколо нього стали окремою стратегічною частиною прикриття державного кордону.

На той час Луганський аеропорт утримували бійці 80-ї десантної бригади, проте сам аеродром опинився в оточенні бойовиків. Десантники тримали кругову оборону, але околиці аеропорту повністю не контролювали. Тому на початку червня командування АТО вирішило збільшити кількість своїх сил там, щоб у перспективі відрізати Луганськ від російського кордону. Зробити це планувалося за рахунок десантників – 25-ї дніпропетровської бригади.

До 14 червня 2014 року літаки 25-ї бригади транспортної авіації здійснили 16 перельотів до Луганського аеропорту.

Вночі, з 12 на 13 червня, літаки, що злетіли з Чугуєва, не змогли здійснити посадку в аеропорту і змушені були повернутися на місце постійного базування в аеропорт Мелітополя.

Це сталося через відмову дизель-генератора, який забезпечував живлення прожекторів злітно-посадкової смуги в Луганському аеропорту, а світла фар автомобілів було недостатньо для освітлення смуги для посадки літака вночі. Повторний рейс рано-вранці був вдалим, це і створило ілюзію того, що "все в порядку".

13 червня 2014 року до Луганського аеропорту з 10-хвилинним інтервалом з Мелітополя вилетіли три транспортні літаки Іл-76 МД із десантниками 25-ї бригади. Завантаження їх було стандартним — по 40 пасажирів-десантників, 3 машини БМД, боєкомплект та продовольство. Перший літак успішно сів на злітно-посадкову смугу, після чого розпочалося розвантаження.

Другий літак ланки (реєстраційний №76777, серійний №0083482490, перший політ у 1988), командир екіпажу підполковник А. Білий, виконавши стандартні протизенітні маневри, став на глісаду, наближаючись до аеропорту. У цей момент (00:51 14 червня 2014 р.) по машині, що була на висоті 200 метрів, був подвійний пуск ПЗРК. Як мінімум одна ракета потрапила в ціль – Іл-76 вибухнув у повітрі.

Уламки впали в районі села Красне Луганської області, за 6,6 км від злітно-посадкової смуги. Командир екіпажу першого транспортного літака (командир бригади полковник Дмитро Мімріков) зміг скасувати посадку третього літака (командир екіпажу полковник Олександр Пасіченко), після чого той розвернувся на підході до аеропорту та повернувся на місце базування. Перший літак тиждень простояв у ЛАП, після чого, скориставшись поганою погодою, екіпаж зміг злетіти і, змінивши курс, долетів до Мелітополя.

На позиції терористів поблизу Луганського аеропорту, з якої було вражено Іл-76, знайшли три пускові труби 9П39-1 від ПЗРК 9К38 "Ігла". Два ПЗРК – використані, один був технічно несправний (ракета 9М39 залишилася у трубі). Також на місці засідки терористів було знайдено порожні банки з-під консервів, випущених ЗАТ "Орелпродукт" у місті Мценськ (Росія).

Загибель 49 військових, які перебували на борту збитого літака, стала найбільшою втратою від початку антитерористичної операції та Збройних Сил України за період її незалежності. Внаслідок катастрофи загинули всі, хто перебував на борту.