19.02.24 

Турбулентність: компанія «Ryanair» зіткнулася з падінням прибутку через скандал із платформами

Автор світлини Lucas Davies / UnsplashАвтор світлини Lucas Davies / Unsplash

2024 рік може виявитися важким для Ryanair після того, як авіакомпанія спровокувала дорогий скандал з інтернет-платформами.

На тлі бурхливого зіткнення з туристичними агенціями в інтернеті, через яке керівництво авіакомпанії назвало їх «піратами», компанія «Ryanair» зіткнулася зі скороченням прогнозованого обсягу прибутку, адже агенції, на кшталт «Lastminute» і «Opodo», раптово видалили рейси цієї авіакомпанії зі своїх платформ.

На додачу до розбіжностей у тарифах, такий крок застав «Ryanair» зненацька, що призвело до падіння коефіцієнта завантаження й подальшого зниження цін, аби заповнити місця.

Саме через це ірландська авіакомпанія змінила власні очікування щодо прибутку на рік до 1,85—1,95 млрд євро. Водночас, навіть попри таку невдачу, наприкінці минулого року кількість пасажирів «Ryanair» збільшилася на 9%.

Поки «Ryanair» перебуває в зоні турбулентності, розглянемо, що саме відбувається за лаштунками?

Як працюють онлайн-платформи для пошуку авіаквитків?

Онлайн-платформи з продажу авіаквитків, на кшталт «Lastminute» та «Opodo», є посередниками між авіакомпаніями та пасажирами. Вони дають змогу шукати в інтернеті вигідні авіаквитки й надають всю інформацію в одному місці, аби людині було зручно її переглядати та заощаджувати свій час і зусилля. Це частина величезної інтернет-індустрії, де фільтри дають змогу шукати будь-що — від прокату автомобілів до онлайн-казино.

Водночас, попри сувору нейтральність одних платформ, є і такі, що мають вплив на продукти, які пропонують власним відвідувачам. Це стосується платформ, які прибрали квитки «Ryanair».

Чому прибрали «Ryanair»?

Рішення про видалення рейсів «Ryanair» із кількох основних платформ на початку грудня минулого року виявилося справжньої несподіванкою для керівництва найбільшої європейської авіакомпанії.

Представники компанії публічно сперечалися з кількома популярними туристичними сайтами, разом із Booking.com, Kiwi й Kayak, через додаткові збори, які останні додавали до вартості квитків. Через це розгніваний представник «Ryanair» навіть назвав їх «піратами».

Останні дії схожі на помсту, адже ці вебсайти продемонстрували «Ryanair», що вони потрібні компанії для збереження високих прибутків.

Це схоже на правду, оскільки одразу після видалення квитків, прогнозований прибуток «Ryanair» різко впав, а самі представники авіакомпанії зазначили, що «пом’якшать прогноз обсягу короткострокових прибутків».

Представники авіакомпанії заявили, що на ці туристичні сайти припадає лише «невелика частка» бронювань «Ryanair», але раптове видалення квитків вплинуло на коефіцієнт завантаження на «1—2%» у грудні та січні, що «пом’якшить прогноз обсягу короткострокового прибутку».

Відповідь «Ryanair»

Попри похмурий прогноз, керівництво «Ryanair» оптимістично відреагувало на рішучі дії платформ. Речник перевізника заявив, що бронювання через туристичні сайти складають лише «невелику частину» від загальної кількості замовлень, що здебільшого робляться безпосередньо на сайті компанії.

Попри визнання представниками компанія факту, що рівень доходу від продажу квитків знизиться, вони переконані, що це навряд призведе до стійкого падіння кількості пасажирів або прибутків у довгостроковій перспективі. Представник компанії навіть додав, що керівництво знизить ціни на бронювання через сайт.

Водночас така подія, схоже, погіршила обсяг короткострокового прогнозованого прибутку — з 2,05 млрд до 1,85—1,95 млрд євро після оподаткування.

Але навіть це залежить від зовнішніх геополітичних подій, на кшталт російського вторгнення в Україну та конфлікту між Ізраїлем і ХАМАСом.

Також на 35% збільшилися витрати на паливо, що не поліпшить ситуації.

Одна з найуспішніших авіакомпаній світу

Попри короткостроковий удар по грошовому балансу «Ryanair», довгострокові перспективи компанії не такі вже й похмурі.

В останньому кварталі 2023 року загальна кількість пасажирів зросла на 7%, себто послугами авіакомпанії скористалося понад 40 мільйонів пасажирів. І це після періоду стабільного зростання, який зробив її однією з найуспішніших авіакомпаній світу.

Видалення з основних платформ бронювання не є ідеальним варіантом для ірландської компанії, але вона постійно демонструє, що має достатньо сил, аби оговтуватися від невдач. Тому, якщо ця справа не буде врегульована, представники компанії можуть просто знайти інші платформи або просувати бронювання на місці, що вони вже почали робити.

А втім, схоже, що для знищення авіагіганта знадобиться набагато більше, ніж просто кілька несвоєчасних видалень квитків.